Inhoud optimaliseren

Interessante sites zullen vanzelf meer erkenning krijgen

Gebruikers herkennen goede inhoud onmiddellijk en zullen andere gebruikers hier eerder naar doorverwijzen. Dit kunnen ze doen via blogberichten, sociale media, e-mail, fora, enzovoort. Mond-tot-mond reclame helpt de reputatie van een site te verbeteren, zowel bij gebruikers als Google en gaat meestal hand in hand met kwalitatief hoogwaardige inhoud.

Anticipeer op verschillen in kennis van gebruikers

Bedenk welke zoekwoorden iemand zou gebruiken om uw inhoud te vinden. Gebruikers die veel van een onderwerp af weten, gebruiken andere zoekwoorden in hun zoekopdrachten dan iemand die onbekend is met het onderwerp. Iemand die al lang fan is van honkbal, zoekt bijvoorbeeld op [nlcs], een afkorting van de Amerikaanse National League Championships Series, terwijl iemand die niet veel van honkbal weet, een meer algemene zoekopdracht zoals [honkbal competitie] zou gebruiken. Door op deze verschillen in zoekgedrag te anticiperen en hier rekening mee te houden bij het schrijven van de inhoud kunt u een positief effect hebben op de vindbaarheid van de site.

Overweeg om een nieuwe en nuttige dienst te creëren die door geen andere site wordt aangeboden. U kunt bijvoorbeeld een onderzoeksartikel, nieuwsitems of een unieke gebruikersbasis creëren. Andere sites beschikken niet altijd over de mogelijkheden
om dezelfde dingen te doen.

Schrijf goed leesbare tekst

Gebruikers zien graag inhoud die goed geschreven en gemakkelijk te volgen is.
Controleer of uw tekst geen taal-en spellingsfouten bevat en gebruik zo min mogelijk afbeeldingen met tekst. Zoekmachines kunnen deze teksten niet lezen en de gebruikers kunnen het ook niet kopieeren.

Sorteer de inhoud op onderwerp

Het sorteren van de inhoud heeft altijd een positief effect. Zo krijgen gebruikers een beter idee van waar het ene onderwerp ophoudt en het volgende begint. Wanneer u inhoud opdeelt in logische onderdelen, helpt u gebruikers sneller de inhoud te vinden die ze zoeken.

Maak nieuwe, unieke inhoud

Met nieuwe inhoud zorgt u er niet alleen voor dat bestaande bezoekers terug blijven komen, maar trekt u ook nieuwe gebruikers.
Verder is het af te raden om hetzelfde tekst op meerdere pagina´s te plaatsen (plaats geen dubbele inhoud maar verwijs uw bezoekers naar de juiste pagina).

Maak inhoud met name voor bezoekers, niet voor zoekmachines

Als u uw site ontwerpt met het oog op uw bezoekers en er tevens op let dat uw site goed toegankelijk is voor zoekmachines, krijgt u meestal de beste resultaten. Plaats geen onnodige zoekwoorden. Onnodige zoekwoorden maken uw pagina namelijk vervelend en onduidelijk voor uw bezoekers.

Schrijf goede anchor-teksten

Geschikte anchor-tekst vergemakkelijkt het overbrengen van de inhoud waar naar verwezen wordt.
Anchor-tekst is de klikbare tekst die gebruikers als het resultaat van een link zien staan. Deze tekst wordt tussen de anchor-tags ‘’ en ‘’ geplaatst.

Deze tekst vertelt gebruikers en Google iets over de pagina waarnaar u linkt. Links op uw pagina kunnen intern zijn (als ze naar andere pagina’s op de site verwijzen) of extern (als ze naar inhoud op andere sites verwijzen). In beide gevallen geldt dat hoe beter de anchor-tekst is, hoe gemakkelijker het voor gebruikers wordt om hiermee te navigeren en voor Google om te begrijpen waar de pagina waar de link naartoe leidt, over gaat.

Optimaliseer het gebruik van afbeeldingen

Afbeeldingen lijken misschien een vanzelfsprekend onderdeel van uw site, maar ook het gebruik daarvan valt te optimaliseren. Alle afbeeldingen kunnen een aparte bestandsnaam en alt-attribuut hebben. Het is verstandig om van beide mogelijkheden gebruik te maken. In het alt-attribuut kunt u alternatieve tekst voor de afbeelding weergeven die wordt gebruikt als de afbeelding niet kan worden weergegeven.

Waarom zou u dit attribuut gebruiken? Als een gebruiker uw site bekijkt in een browser die geen afbeeldingen ondersteunt of een andere technologie gebruikt (zoals een schermlezer), biedt de inhoud van het alt-attribuut informatie over de afbeelding.

Een andere reden is dat wanneer u een afbeelding als een link gebruikt, de alt-tekst voor die afbeelding op dezelfde manier wordt verwerkt als de anchor-tekst van een tekstlink. We raden echter niet aan veel afbeeldingen als links te gebruiken wanneer hier ook
tekstlinks gebruikt kunnen worden. Ten slotte wordt het eenvoudiger voor bijvoorbeeld Google Afbeeldingen Zoeken om uw afbeeldingen te begrijpen wanneer bestandsnamen en alt-teksten voor afbeeldingen zijn geoptimaliseerd.

Sla uw bestanden op in gespecificeerde directory’s en gebruik hiervoor veelgebruikte bestandsformaten.

U kunt overwegen om uw afbeeldingen op te slaan in één directory in plaats van ze te verspreiden over verschillende directory’s (bijvoorbeeld brandonsbaseballcards.com/images/). Dit vereenvoudigt het bestandspad naar uw afbeeldingen.

Gebruik algemeen ondersteunde bestandstypen – de meeste browsers ondersteunen JPEG-, GIF-, PNG- en BMP-indelingen voor afbeeldingen. Het is ook een goed idee om de bestandsextensie overeen te laten komen met de bestandsindeling.

Maak korte beschrijvende bestandsnamen en alttekst

Net als veel andere onderdelen van de pagina die kunnen worden geoptimaliseerd, presteren bestandsnamen en alt-tekst het beste wanneer ze kort maar beschrijvend zijn (gebruik dus bijvoorbeeld niet afbeelding1.jpg maar maak daarvan locatiepand.jpg van.

Geef een sitemap voor afbeeldingen op

Een sitemap voor afbeeldingen kan de Googlebot voorzien van meer informatie over de op uw site gevonden afbeeldingen. De structuur is vergelijkbaar met de structuur van de XML-sitemap voor uw pagina’s.

Gebruik heading-tags om belangrijke tekst te benadrukken

Heading-tags (niet te verwarren met de HTML-tag voor HTTP-headers) worden gebruikt om de structuur van een pagina duidelijk te maken voor gebruikers. Er zijn zes maten in headingtags, beginnend met < h1>, de belangrijkste en eindigend met < h6>, de minst belangrijke.

Omdat heading-tags normaal gesproken de door de tags omvatte tekst groter maken dan normale tekst, geeft dit een visuele hint aan de gebruikers dat deze tekst belangrijk is en dat die hen kan helpen te begrijpen waar de rest van de inhoud over gaat. Meerdere maten heading-tags kunnen worden gebruikt om een hiërarchische structuur van de inhoud aan te geven. Dit maakt het makkelijker voor de gebruiker om door de inhoud te navigeren.