Sites voor mobiele apparaten

Mobiele sites configureren zodat ze correct kunnen worden geïndexeerd

Het lijkt erop dat de wereld steeds mobieler wordt; steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon dagelijks en er word veel gebruik gemaakt van de Google-zoekpagina voor mobiel. Als webmaster is het echter niet eenvoudig om een mobiele site te beheren. Mobiele sites maken niet alleen gebruik van een andere indeling dan normale sites voor pc’s, maar de beheermethoden en de expertise die hiervoor vereist zijn, zijn ook nog eens behoorlijk anders. Dit zorgt voor een aantal nieuwe uitdagingen voor
webmasters. Hoewel veel mobiele sites zijn ontworpen met het oog op weergave op mobiele apparaten, zijn ze vaak niet goed toegankelijk via een zoekmachine.

Verifiëren of uw mobiele site is geïndexeerd door Google

Als uw website niet wordt weergegeven in de resultaten van een mobiele Google-zoekopdracht, ondervindt uw site wellicht een of beide van de volgende problemen:

1. Googlebot kan uw site misschien niet vinden

Googlebot moet uw site kunnen crawlen voordat deze in de zoekindex kan worden opgenomen. Als u net een nieuwe website website heeft gemaakt, kan het even duren voordat Google het indexeert. Om dit proces te versnellen, kunt u een sitemap aanmaken en deze naar Google verzenden.

2. Googlebot heeft misschien geen toegang tot uw site

Sommige mobiele sites weigeren toegang te verlenen aan alles behalve mobiele telefoons. Hierdoor kan Googlebot geen toegang krijgen tot de site en kan deze dus ook niet via de zoekfunctie worden gevonden. Als u uw site wilt laten crawlen, moet u alle user-agents inclusief ‘Googlebot-Mobile’ toegang geven tot uw site. Houd er wel rekening mee dat Google de gegevens voor de gebruikte user-agent op elk gewenst moment kan wijzigen. We raden u daarom niet aan te blijven controleren of de user-agent exact overeenkomt met ‘Googlebot-Mobile’ (de huidige user-agent). U kunt beter controleren of de header voor de user-agent de tekenreeks ‘Googlebot-Mobile’ bevat.

Inhoud aanpassen op basis van useragent

Sommige sites gebruiken dezelfde URL voor inhoud voor pc’s en voor mobiel, maar passen de indeling aan op basis van de useragent. Met andere woorden, zowel mobiele als pc-gebruikers gebruiken dezelfde URL (dus geen omleidingen), maar de inhoud/ indeling wordt enigszins aangepast op basis van de betreffende user-agent. In dit geval wordt dezelfde URL weergegeven bij zowel mobiele als pc-zoekopdrachten; pc-gebruikers krijgen een pcversie van de inhoud te zien terwijl mobiele gebruikers een mobiele versie van de inhoud kunnen bekijken.

Als u uw site echter niet correct configureert, kan deze methode als cloaking worden beschouwd. Hierdoor kan uw site uit onze zoekresultaten worden verwijderd. Cloaking is een poging om de positie in de zoekresultaten te verbeteren door andere inhoud aan Googlebot te presenteren dan de inhoud die gewone gebruikers te zien krijgen. Dit zorgt voor problemen, zoals minder relevante resultaten (pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten ondanks dat de inhoud niet gerelateerd is aan wat gebruikers zoeken). Google neemt cloaking daarom bijzonder serieus.